Ray-Bans

Uten tvil de kanskje mest populære brillene både i filmer og på gaten er Ray-Bans. Selskapet har eksistert i nesten 100 år, men de startet ikke som et brille-ikon. Historien til Ray-Bans starter på en flystripe, lenge før de noen gang ble kjent i et hjem. La oss se litt nærmere på hvordan dette selskapet fikk sin oppstart. 

Les også – Gode firmagaver til brilleentusiaster

Selskapet ble startet opp i slutten av 1930-tallet som et selskap som skulle levere briller til US Air Force for å hjelpe piloter med å se bedre når det er mye lys over skyene. Flyindustrien begynte å vokse på denne tiden, fly ble bedre, man kunne fly raskere og lengre enn det man noen gang kunne før. Dette betydde også at man kom i høyder man ikke var vant til tidligere og på grunn av solen slet mange piloter med å se og med det ble også syke. Flyindustrien visste at man måtte gjøre noe for å beskytte sine piloter og Ran-Bans kom til markedet i 1937 med sine nå kjente pilotbriller. Den nye teknologien ble fort populær og tilbudte en helt unik teknologi som gjorde at piloter kunne se uten å myse selv når solen skinte rett i øynene. 

Som da kjent, Ray-Bans startet som et pilotbrille selskap som tilbydde stilige, lette og komfortable briller primært for piloter. Over tiden har de tilpasset seg funksjonalitet og stil til andre hensikter også. Mot slutten av 1940 tallet begynte Ray-Bans å bli kjent blant kjendiser og man begynte å bruke dem til andre ting enn bare fly. Blant annet var det Marilyn Monroe, Audrey Hepburn og James Dean som brukte dem og med det begynte å promotere brillene.

Ray-Bans fortsatte å tiltrekke seg oppmerksomhet blant flere og flere Hollywood A-kjendiser og ble brukt i flere filmer slik som Easy Rider og Top Gun med Tom Cruise. Top-Gun i seg selv dro opp inntektene til Ray-Bans med nesten 50% og fikk merket til å bli kjent i alle hus og hytter rundt omkring i verden. 

Etter flere tiår hvor hovedsakelig kjendiser brukte Ray-Bans begynte andre mennesker å bruke dem, blant annet verdensledere fikk øynene sine opp for dette nå verdenskjente merket og begynte å bruke Ray-Bans som passet sin til. Blant kjente verdensledere kan vi blant annet finne John. F. Kennedy som var en fan av wayfarers.

Barack Obama har blitt sett med flere ulike Ray-Bans slik som wayfarer og aviators. Joe Biden har brukt Ray-Bans siden han var liten og er en fan av de klassiske pilotbrillene. George Bush, Franklin Roosevelt er andre eksempler på verdensledere som har brukt Ray-Bans bare for å nevne noen. 

Med dette har Ray-Bans blitt sett på som et symbol på frihet og patriotisme og har vært gjennom krig og fred. 

Hvis du spør noen i dag om hva deres favoritt brillemerket er, så vil de fleste svare Ray-Bans. Selskapet fortsetter å ta flere markedsandeler blant kjendiser og popkultur og klarer å tilpasse seg det konsumentene er på jakt etter når de er på jakt etter det. Selv om det i dag er flere hundre selskaper som tilbyr solbriller, så klarer Ray-Bans fortsatt å ha størst popularitet i markedet.

Mye av grunnen til dette er historien til brillene og teknologien som de bruker. Fokuset har alltid vært å ha stilig design som er både komfortabelt, stilig og har flere funksjonaliteter. Kommer du ut på hyttefeltet nær deg, så kan vi garantere deg at du kommer til å se flere mennesker med Ray-Bans ute i enten skiløypene eller på slalåmbakken.